Goede voorbereiding is het halve werk

woensdag 6 september 2017

Het geven van een webinar geeft jouw organisatie nieuwe mogelijkheden wat betreft het krijgen van nieuwe leads. Het is een goede manier om in contact te komen met jouw doelgroep en het gesprek aan te gaan met meerdere mensen tegelijkertijd. Maar als je hebt besloten om een webinar te geven, kom je voor de belangrijke vraag te staan: Hoe moet ik beginnen? In deze blog wil ik graag stilstaan bij een aantal belangrijke punten waar iedereen rekening mee dient te houden bij het voorbereiden en het geven van een webinar.

Bereid je verhaal goed voor!

Bedenk van te voren goed wat je de kijker wilt vertellen. Bedenk wie je doelgroep is en wat wil je deze doelgroep wil laten zien. Wat is het onderwerp en wat is de meerwaarde van de informatie voor de doelgroep? Het verhaal moet duidelijk en logisch zijn voor de kijker die misschien minder in de stof zit als jijzelf. De kijker kan immers ook vaak vragen stellen tijdens het webinar. Als je je hierop goed voorbereid doormiddel van het nagaan wat vaakgestelde vragen zijn, kun je hier snel antwoord op geven. Je kunt het publiek ook triggeren met een praktisch voorbeeld uit de praktijk. Zorg dat je verhaal compleet is!

Bij het geven van een webinar gebruikt de spreker vaak een PowerPointpresentatie als visuele ondersteuning van het verhaal dat verteld gaat worden. Hierbij is het belangrijk dat er niet teveel tekst gebruikt wordt. Je wilt immers dat de kijker naar je verhaal luistert en niet tegelijk een verhaal moet lezen dat op het scherm te zien is. Je kunt ervoor kiezen om de PowerPointpresentatie naderhand beschikbaar te stellen aan het publiek. Zorg er dus voor dat de eventuele linkjes goed staan dat de informatie in de presentatie ook daadwerkelijk gedeeld mag worden.

Daarnaast komt het ook vaak voor dat een spreker gebruikt maakt van een device waarvan een live demo gegeven gaat worden. Het geven van een live demo kan natuurlijk spannend zijn aangezien een device niet altijd doet wat jij wilt. Hierbij geldt dus ook: bereid het goed voor! Loop de demo een aantal keer door om te zien waar het kan vastlopen. Je kunt de demo van te voren ook geven aan je collega’s om te zien of het soepel loopt en misschien bijgeschaafd kan worden qua snelheid. Het kan soms te snel gaan of juist te langzaam.

Promotie

Het geven van een live webinar is niet iets wat je een dag van te voren kan voorbereiden. Zeker niet als het de eerste keer is. Naast het geven van een webinar is het promoten ervan net zo belangrijk. Een live webinar geven zonder publiek is namelijk zonde van de tijd.

Deel het via de sociale kanalen zoals een nieuwsbrief, je eigen site, Twitter, LinkedIn, Facebook enzovoort. Hierdoor kun je van te voren ook al inschatten of het onderwerp leeft bij de doelgroep als je veel inschrijvingen krijgt.

De dag van uitzending

Als de dag is aangebroken van het webinar is het natuurlijk slim om ruim van te voren aanwezig te zijn op locatie. Hierdoor kun je vast wennen aan de setting in de studio en de camera’s die straks op je gericht zullen zijn. Daarnaast moeten de camera’s en de microfoons ook getest worden van te voren. Loop de PowerPoint of demonstratie nog een keer door in de setting van de studio en maak de eventuele laatste wijzigingen nog. Overleg met de regie wat je verhaal ongeveer is en wat je wilt laten zien. Zo kunnen zij hier zich ook op voorbereiden. Stuur nog een laatste bericht of reminder uit via de sociale kanalen en je kunt beginnen!

Neem het geven van een webinar serieus en zie het niet als een simpel klusje dat je even tussendoor doet. Dit doet namelijk afbreuk aan de kwaliteit van het webinar en ook de kijker zal hier niet van gediend zijn.