Een studio als contentfabriek

Organiseer je regelmatig webinars, dan is een eigen webinarstudio zeker het overwegen waard. Dit geeft je als organisatie namelijk de mogelijkheid om onbeperkt kennis te delen met bijvoorbeeld (potentiële) klanten, leden of de eigen medewerkers via het nog steeds groeiende medium video. Daarnaast zorgt een eigen studio voor een enorme stijging in de hoeveelheid gecreëerde content, dat bijvoorbeeld ingezet kan worden om leads te genereren.

Kostenpost of kostenbesparing?

Een studio bouwen is een aardige investering, maar het scheelt ook enorm in de kosten als de sprekers en moderators niet meer vanuit het hele land naar een bepaalde studiolocatie hoeven te komen, maar gewoon op kantoor een studio in kunnen stappen en hun webinar kunnen starten. Ook de huur van de studio en personeel kan een hoge kostenpost zijn en dit valt met een eigen studio in principe weg. Een eigen webinarstudio verdiend zichzelf dan ook vrij snel terug, maar waar het kantelpunt precies ligt is lastig te zeggen. Dit is onder meer afhankelijk van jouw wensen ten aanzien van de grootte en complexiteit van de gebouwde studio. Wat wil je ermee?

Mixers studio

Creatie van videocontent stijgt

Waar het houden van webinars misschien de insteek was voor het bouwen van de eigen studio, is de studio natuurlijk geschikt voor veel meer verschillende videocontent. De ervaring heeft ons geleerd dat niet alleen de hoeveelheid webinars die gegeven worden stijgt wanneer je over een eigen studio beschikt, maar ook andere videoprojecten, zoals een serie vlogs, interne communicatie via video, zoals het presenteren van de jaarcijfers, (online) demo’s van tools, etcetera.

Voor- en nadelen eigen studio

Er zijn verschillende voordelen te bedenken voor een eigen studio, maar er zijn wel een paar zaken om rekening mee te houden. Een aantal van deze zaken, of noodzakelijkheden, zijn:

  • Het is een vrij grote investering;
  • Er moet een (geschikte) ruimte beschikbaar zijn;
  • De studio moet bediend worden (intern of ingehuurd).

De voordelen van een eigen studio zijn:

  • Het verdiend zichzelf vrij snel terug (afhankelijk van studio uiteraard);
  • Een studio zorgt voor veel meer contentcreatie (webinars, vlogs, demo’s, etc.);
  • Geen reistijd meer voor medewerkers (hoeven niet op pad naar een externe studio);
  • Geen kosten meer aan huur van een externe studioruimte;
  • Geen kosten aan huur van apparatuur.

Interesse in een eigen studio of andere webinaroplossing?

Heb je interesse in een eigen studio of wellicht een wat laagdrempeliger webinaroplossing? Wij helpen je graag hierbij. Wij hebben ervaring met het bouwen van multicam webinarstudio’s en ook kleinschalige webinaroplossingen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op en dan denken wij graag met je mee over wat het best bij jou past.

Contactformulier

Hartelijk dank voor uw bericht. Wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.