Leden informeren duur en tijdrovend? Dat hoeft niet.

dinsdag 14 november 2017

Brancheverenigingen en andere ledenorganisaties communiceren nog regelmatig via brieven en andere offline media. Denk bijvoorbeeld aan folders, tijdschriften, maar ook zelfs fysieke evenementen. Toch wordt er door leden vooral online naar informatie gezocht. Des te meer een reden voor ledenorganisaties om ook online hun leden te informeren, met bijvoorbeeld een webinar.

Het webinar om leden te informerenEen webinar is een uitstekende tool om leden te informeren over veranderingen in wet- en regelgeving of op organisatorisch vlak. Wat in een brief of folder slechts beknopt wordt beschreven, kan in een webinar tot in detail worden uitgelegd, met eventueel ook visuele voorbeelden erbij. Eventuele vragen kunnen direct beantwoord worden, in tegenstelling tot een brief.

Overwegingen om voor een webinar te kiezen zijn:

  • Interactiviteit
  • Kosten
  • Tijd

Kosten van een webinar

Een webinar is vergeleken met andere media relatief goedkoop. Je hoeft namelijk niet honderden brieven, folders of tijdschriften te laten bedrukken en te bezorgen. Er hoeft ook geen evenementlocatie afgehuurd te worden, mocht er een ledenvergadering of een ander soort bijeenkomst zijn. Voor een webinar is er in principe alleen een landingspagina, een aantal mailings ter promotie of ter herinnering en een uitzendpagina nodig. Dit scheelt niet alleen veel geld, maar ook tijd.

Tijdbesparing webinarGeen reistijd bij een webinar

Voor een webinar hoeft men niet te reizen naar een bepaalde locatie. Dit is voor zowel de spreker, als wel de kijker een voordeel. De uitzending kan live vanachter de PC of tablet bekeken worden, op het werk of thuis op de bank. Dit is wel zo gemakkelijk. Ook kan het webinar eventueel later nog on-demand teruggekeken worden. De mogelijkheid om live vragen te stellen is er dan uiteraard niet meer.

Webinar biedt interactiviteit

Zoals gezegd kunnen er ook vragen gesteld worden tijdens een webinar. Dit kan via een vragenformulier of een chatfunctie. Het voordeel van een chatfunctie is dat de kijker ook met elkaar in contact kan treden. Dit is tegelijkertijd ook weer een nadeel, omdat de kijker ook de focus op het webinar kan verliezen en helemaal opgaat in een discussie met andere kijkers. Naast het stellen van vragen kunnen ook polls ingezet worden om de mening van kijkers te peilen.

Een webinar is interactiefTen opzichte van offline media kan dus wel gesteld worden dat een webinar veel interactiever is. Een brief of folder zendt alleen informatie, terwijl in een webinar er sprake is van een dialoog, waarbij er vragen gesteld en meningen gepeild kunnen worden. Hiermee krijgt de spreker of expert direct feedback op zijn verhaal.

Het webinar als een goed middel om leden te informeren

Het webinar is een uitstekend middel om in te zetten wanneer de leden van een organisatie of branchevereniging over (belangrijke) zaken geïnformeerd moeten worden. Waar het informeren van leden via andere wegen, zoals offline media, vaak duur en tijdrovend is, is het webinar juist het tegenovergestelde. Met het webinar hebben ledenorganisaties een tool in handen om relatief goedkoop en zonder een enorme tijdsinvestering een uitgebreid verhaal te doen aan hun leden.