Interactiviteit belangrijk voor vasthouden kijkers

vrijdag 21 juli 2017

Videocontent is onmisbaar voor elke marketeer. Dat geldt zeer zeker ook voor webinars. Een veelgehoord voordeel is de interactiviteit van een webinar. Maar wat maakt een webinar nou eigenlijk interactief? En waarom zou je eigenlijk interactiviteit toevoegen aan een webinar? En hoe moet je er als organisator mee omgaan? In deze blog leggen we dit voor je uit.

Waarom interactie met de kijker?

Interactie met de kijker is zeer belangrijk bij een webinar. Alhoewel videocontent al een stuk beter ‘geconsumeerd’ wordt dan geschreven content groeit de waardering van een webinar wanneer de kijker actief wordt betrokken bij het verhaal. Vergelijk maar eens met een persoonlijk gesprek in de echt wereld. In welk gesprek voel je je meer betrokken en serieus genomen; het luisteren naar een monoloog of een gelijkwaardig gesprek waarbij zowel jij als de gesprekspartner aan het woord komen? Waarschijnlijk kies je voor het laatste.

Bij een webinar is dat niet anders. Als de kijker betrokken wordt bij de uitzending zal hij zich in meerdere mate betrokken voelen bij de uitzending dan wanneer hij alleen mag luisteren.

Mogelijkheden

Oké, je bent overtuigd van de toegevoegde waarde van interactie met de kijker? Maar nu vraag je jezelf af wat de mogelijkheden zijn? Daar komen ze:

Vragenformulier

Het meest laagdrempelig is het vragenformulier. Dit is een simpel formulier die naast de video geplaatst wordt en waar de kijker zijn of haar vragen kan doorsturen. Deze komen vervolgens bij de presentator of expert binnen. Eventueel is het mogelijk om de vragen achter de schermen te modereren. Handig als je een grote doelgroep hebt en veel vragen verwacht. De vragen kunnen live in de uitzending worden beantwoord.

Poll

Het is ook mogelijk om vragen aan de kijker te stellen als organisator van een webinar. Hier is de poll een uitgelezen hulpmiddel voor. Bereid een aantal meerkeuzevragen voor welke aan de kijker geserveerd kunnen worden. De poll kan worden ingezet om de mening van de kijker te peilen. Een ander voorbeeld is het inventariseren van het kennisniveau van de kijker. Over het algemeen worden de gegeven antwoorden persoonlijk geregistreerd waardoor het ook mogelijk is de poll kwalificerend te gebruiken.

Chat

Een van de meest open interactieve kanalen is de chatbox. Kijkers kunnen met elkaar in discussie over het onderwerp. Er is wel een risico: side conversations. Het kan voorkomen dat kijkers over randzaken met elkaar in gesprek gaan. Daar heb je dan als organisator geen invloed op. Gelukkig is het altijd mogelijk om per webinar te beslissen of je de chatbox wel of niet wilt activeren.

Omgaan met interactiviteit

Als organisator van een webinar is het verstandig om al vroeg in de voorbereiding na te denken over interactiviteit. Welke van de genoemde tools past het best bij de doelstelling van het webinar en het verwachte publiek? Daarnaast moet bijvoorbeeld een poll worden voorbereid en moeten wellicht extra mensen worden meegenomen om vragen te modereren als je daarvoor kiest.

Kortom: de mogelijkheden om interactiviteit maken een webinar een waardevol medium. Het is wel belangrijk om daarin strategische keuzes te maken. Welke tools ga je gebruiken en hoe ga je ermee om? Ook de presentator zal hierbij betrokken moeten worden zodat hij of zij goed is voorbereid om bijvoorbeeld een pollvraag op het juiste moment aan te halen.