De ROI van een webinar

woensdag 2 mei 2018

Wellicht heb je jezelf wel eens afgevraagd: ‘Wat levert een webinar mij eigenlijk op?’ Of: ‘Wat is de ROI van een webinar’? Omdat het organiseren van een webinar voor veel organisaties nog nieuw is, krijgen we deze vraag met enige regelmaat. In deze blog proberen we antwoord te geven op deze vraag.

Verschillende soorten webinars

Maar voor we antwoord kunnen geven op de centrale vraag van deze blog, moeten we een toelichting geven op het onderscheid wat we maken tussen verschillende soorten webinars. In deze blog onderkennen we drie soorten webinars:

  1. Commercieel webinar
  2. Informerende webinar
  3. E-learning webinar

Commercieel webinar

Een marketingwebinar is een webinar dat als doel heeft om uiteindelijk te zorgen voor meer verkopen, meer naamsbekendheid of een betere bekendheid bij de potentiële klant die gebruik gaat maken van jouw diensten of producten.

Informerende webinar

Een informerende webinar informeert de kijker over een bepaald onderwerp, dienst of product. Denk bijvoorbeeld aan veranderingen in wet- en regelgeving of het introduceren van een nieuwe huisstijl bij alle nevenvestigingen.

E-learning

E-learning is videocontent dat gebruikt wordt in een leertraject. Denk bijvoorbeeld aan een opleiding waar het traditionele ‘hoorcollege’ (deels) is vervangen voor een live webinar. De interactie blijft, maar de reistijd zijn deelnemers kwijt.

Wat levert een commercieel webinar op?

Een commercieel webinar organiseer je om er uiteindelijk meer klanten aan over te houden, of meer naamsbekendheid te genereren. Maar hoe doe je dat?

Een webinar maakt vaak deel uit van een grotere marketingcampagne. Denk bijvoorbeeld aan een contentmarketingcampagne. In eerste instantie komen prospects via een zoekopdracht op jouw website of die van een partner waar je campagne voert. Bijvoorbeeld op een blog, of een pagina waar je een whitepaper of video kunt downloaden. Deze content is veelal achter een formulier geplaatst zodat je de mogelijkheid hebt om deze (al iets warmere) prospects via e-mail te informeren.

En dat is waar de webinar om de hoek komt. Doordat je inmiddels contactgegevens hebt ontvangen van prospects ben je in staat om deze mensen uit te nodigen om deel te nemen aan een webinar die je organiseert. De prospects die zich inschrijven en deelnemen aan de webinar zijn weer wat warmer geworden. Misschien wel warm genoeg om ze na te bellen om te bekijken of er ruimte is voor een afspraak met een accountmanager.

Een webinar kan uitstekend worden ingevoegd in een dergelijke contentmarketingstrategie. Niet zo verwonderlijk dat wij deze methode graag adviseren. WebinarTV.nl is onderdeel van Heliview Online, een contentmarketingbureau en bedenker van de methode ‘De 7 fundamenten van B2B-contentmarketing’. Ben je benieuwd naar de aanpak van Heliview Online? Neem dan eens contact op met het team van Heliview Online.

Een concreet antwoord op de vraag: ‘wat levert een commercieel webinar op?’ is: warmere leads, een grotere naamsbekendheid en wellicht nieuwe afspraken. Uiteindelijk bepaald de wijze waarop een webinar wordt ingevoegd in de marketingstrategie, in combinatie met de product/marktcombinatie de exacte ROI van een webinar.

Wat levert een informerende webinar op?

Een informerende webinar wordt doorgaans georganiseerd om leden te informeren, maar ook om nevenvestigingen op de hoogte te houden van wijzigingen.

Een belangrijk voordeel van een informerende webinar is het feit dat snel en krachtig kan worden gecommuniceerd met de beoogde doelgroep. Kijkers hoeven slechts 30 tot 60 minuten tijd vrij te maken, afhankelijk van de boodschap, en hebben geen reistijd naar een locatie. Daarnaast worden gestelde vragen opgeslagen waardoor het geen rommelige vragensessie wordt. Vragen kunnen altijd achteraf worden beantwoord en kijkers hoeven de vragen die andere mensen hebben gesteld niet per se te zien.

Een concreet antwoord op de vraag ‘Wat levert een informerende webinar op?’ is daarom:

  • Kostenbesparing door voordelig de boodschap aan een grote groep te kunnen communiceren.
  • Commitment bij de kijkers. Deelnemers voelen zich meer betrokken bij veranderingen als ze tijdig worden geïnformeerd.
  • Goed op de hoogte van de organisatie of de branchevereniging waar de kijker onderdeel van uit maakt.

Wat levert een e-learning webinar op?

Een e-learning webinar is vaak onderdeel van een lesprogramma. Deze worden vaak toegepast in lesprogramma’s waar ook praktijklessen op locatie onderdeel van het totale lespakket uitmaken, maar ook bij opleidingen die (bijna) volledig digitaal plaatsvinden.

Voor de cursist is een belangrijk voordeel dat ze door het volgen van een e-learning webinar geen reistijd hebben. Toch kunnen vragen live aan de docent worden gesteld. En, niet onbelangrijk, de docent kan de vragen ook rechtstreeks in de uitzending behandelen.

Na het kijken van een webinar, kan de cursist worden gevraagd om, een toets in te vullen. Op deze wijze kan het kennisniveau van de cursist worden gepeild maar eveneens is het op deze wijze mogelijk voor een opleider om er zeker van te zijn dat cursisten de webinars daadwerkelijk uitkijken.

Ook wordt een database opgebouwd van eerdere webinars, welke uiteraard achteraf on-demand beschikbaar gemaakt kunnen worden en toegevoegd kunnen worden aan het lespakket.

Voordeel voor opleiders

Door bovengenoemde voordelen voor cursisten, zijn belangrijke voordelen voor opleiders:

  • Meer cursisten, doordat cursisten minder tijd kwijt zijn aan reizen naar een centrale locatie.
  • Eenvoudige manier om het kennisniveau van de cursist te peilen.
  • Laagdrempeliger om je in te schrijven voor een opleiding, omdat op minder momenten naar een locatie gereisd hoeft te worden.
  • Een database van on-demand e-learning wordt opgebouwd. Deze kan blijvend gebruikt worden in het lesprogramma.

Interesse in een webinar?

Hebben we je interesse in het organiseren van een webinar gewekt? Neem dan contact met ons op en we adviseren je graag. Je organiseert al een webinar vanaf 995 euro, en een full-service webinar vanaf 1.395 euro.