Op een interactieve en efficiënte manier in contact met collega’s of leden

woensdag 18 juli 2018

In deze editie in de blogserie ‘wat levert een webinar op?’ zoom ik in op de vraag wat een informerende webinar nu eigenlijk oplevert. Een tijd geleden heb ik een algemene blog geschreven met de titel: 'Wat levert een webinar op?'. Daarop heb ik veel reacties mogen ontvangen, maar ook vragen. Vandaar dat ik met deze blog specifiek inzoom op de informerende webinar.

afbeelding informerende webinarsNa het lezen van dit artikel heb je een antwoord gekregen op de vraag wanneer een (informerende) webinar de juiste keus is voor het overbrengen van jouw boodschap. Daarnaast weet je na het lezen of webinars een goede keuze zijn om toe te voegen aan je communicatiestrategie.  

Een klein stukje achtergrond. Een webinar is een medium welke goed inzetbaar is voor diverse doeleinden. Daarom onderscheiden we drie soorten webinars:

  1. Commercieel webinar
  2. E-learning webinar
  3. Informerende webinar

Omdat ik mij met deze blog richt op de communicatiespecialist die een informerende boodschap heeft over te brengen richt ik me alleen op de laatste categorie.

Informerende webinar

Een informerende webinar heeft als doel om een boodschap over te brengen aan een doelgroep op een dynamische en interactieve manier. Dat kan een interne- of een externe doelgroep zijn. Een webinar is een uitstekend medium om in te passen in een communicatiestrategie.

Voor wie?

Voor wie is een webinar? Ook dit is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Hier is geen eenduidig antwoord op te geven omdat een webinar eigenlijk voor iedereen is. Dat heeft alles te maken met het open karakter van een webinar. Om een webinar te kunnen volgen hoef je eigenlijk alleen maar in te loggen op een website. Vervolgens zie je vanzelf de live video en de interactieve mogelijkheden, zoals de mogelijkheid tot het stellen van vragen.

B2C

Misschien minder voor de hand liggend, maar webinars zijn ook prima inzetbaar voor B2C-organisaties.

Voorbeelden

Denk bijvoorbeeld aan een reisbureau die, net als op de vakantiebeurs, inspiratiewebinars geeft over mooie bestemmingen. Alhoewel hier geen direct commercieel doel aan vast zit is het natuurlijk prettig dat de consument jouw organisatie beoordeeld als goede kennispartij. In dit geval wordt de webinar ingezet met als doel 'brand awareness'.

Nog een voorbeeld: Veel modemerken geven nog altijd modeshows. Hartstikke leuk, maar niet elke geïnteresseerde zal hierbij aanwezig kunnen zijn. Door een virtuele modeshow in de vorm van een webinar, wellicht inclusief chat en poll, te organiseren geef je een veel grotere doelgroep de mogelijkheid om aanwezig te zijn tijdens een virtuele modeshow. Dit kan op locatie of in een studio.

Interne communicatie

webinar interne communicatieHeb je een interne boodschap? Voor collega’s in nevenvestigingen? Of wellicht een boodschap voor medewerkers van de directie? Of een boodschap voor leden van jouw stichting of vereniging voor een besloten groep mensen? Dan is een webinar een perfect medium. Webinars kunnen ingezet worden voor een besloten groep mensen, maar wel met de mogelijkheid om op de presentatie te reageren. Dat kan uiteraard ook uitgezet worden.

Een belangrijk voordeel is dat mensen niet vanuit het hele land naar een zaal hoeven af te reizen. Als we ook nog rekening houden met een eventuele lunch, kunnen we stellen dat een webinar kosteneffectief is.

Externe communicatie

Ben je verantwoordelijk voor de communicatie bij een vereniging of stichting? Of een pensioenfonds, vakbond of organisatie met meerdere vestigingen en/of leden? Ook dan kan een webinar uitkomst bieden. Ook hier bespaar je de reistijd.

Een ander belangrijk voordeel is dat alle interactie wordt geregistreerd. Mocht je er tijdens de live webinar niet aan toe komen om alle vragen of opmerkingen te behandelen, kan je deze altijd naderhand nog beantwoorden via e-mail of telefonisch. Daarnaast geven binnengekomen vragen vaak ook aanleiding om een nieuwe verdiepende webinar in te plannen.

Waarom een webinar?

Een webinar is een uitermate effectief en kostenefficiënt medium om een boodschap te verspreiden. Naast de inhoudelijke boodschap kan een webinar ook prima worden ingezet om de kijker aan te sporen actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan het downloaden van nieuwe interne richtlijnen welke klaargezet zijn in een pdf-document op de webinarpagina. Maar er kan bijvoorbeeld ook na de webinar een e-mail naar de kijkers worden verzonden waarin ze gevraagd worden een formulier in te vullen.

Daarnaast wordt een webinar altijd opgenomen. Dat is handig omdat je dan ook de video kunt verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe leden of collega’s die op de hoogte gebracht moeten worden van het in de webinar besproken onderwerp.

Interactief

Een webinar biedt veel mogelijkheden om, op een interactieve manier, in contact te komen met de doelgroep. Denk daarbij aan de volgende elementen, welke toegevoegd kunnen worden aan de live video:

  • Vragenformulier; geef kijkers de mogelijkheid om vragen te stellen die live in de webinar worden beantwoord.
  • Chatbox; geef kijkers de mogelijkheid om met de experts aan tafel maar ook onderling te chatten.
  • Poll; check de mening of het kennisniveau van de kijker en haak daar live in de uitzending op in.
  • Opvolging; Doordat kijkers zich voor de webinar moeten aanmelden is het mogelijk om alle inschrijvers, of alleen de kijkers, een e-mail te sturen met het verzoek over te gaan tot actie. Denk bijvoorbeeld aan een enquête, of een ander formulier.

Kosten, alternatieven en vergelijking

Een webinar is kosteneffectief. Bij WebinarTV organiseer je al een webinar vanaf 995 euro. De alternatieven zijn:

  • Bijeenkomst in een zaal.afbeelding bijeenkomst Natuurlijk zijn er scenario’s waarin dit heel erg nuttig is. Vanuit WebinarTV pretenderen we dan ook niet te zeggen dat met een webinar elke fysieke bijeenkomst vervangen kan worden. Wij zijn immers geen vergaderoplossing. Bij de wat grotere bijeenkomsten kan een webinar echter wel nuttig zijn, mede doordat de doelgroep geen reistijd heeft, wat een flinke tijdsbesparing kan opleveren als je de reistijd van alle deelnemers optelt.
  • Vooraf opgenomen video: Wil je de boodschap van de spreker zoveel als mogelijk scripten? Dan kan een vooraf opgenomen video uitkomst bieden. Je hebt immers de gelegenheid om een extra take op te nemen, wanneer er een verspreking heeft plaatsgevonden. Een nadeel is dat de interactiviteit, welke tijdens de webinar plaatsvindt, vervalt. Er kan door de spreker niet live in de uitzending worden ingegaan op vragen uit het publiek.

Conclusie: wat levert een informerende webinar op?

Allereerst levert een informerende webinar een laagdrempelige manier om met collega’s, leden of een andere doelgroep te communiceren. Interactiviteit is hierin zeer belangrijk, zeker omdat een webinar vaak wordt gebruikt ter vervanging van een fysieke meeting. Door het vragenformulier, chatbox of poll te gebruiken is het ook na de sessie mogelijk om op basis van deze input in contact te treden met een individuele, of groep deelnemers.  

Daarnaast is een andere belangrijke meerwaarde de opname van de webinar. Dat maakt het eenvoudig om ook nieuwe leden of collega’s te informeren over de in de webinar besproken inhoud.

Daarnaast is een webinar bijzonder kostenefficiënt. Deelnemers hebben, in vergelijking met een fysieke meeting, geen reistijd en er hoeft geen zaal te worden afgehuurd of gezorgd te worden voor catering.

Dienstbeschrijving

Download via onderstaande knop de dienstbeschrijving 'Full-service webinar'.

Downloaden