Wat is een webcast?

dinsdag 21 juli 2020

Webinar, livestream, evenementvideo, webcast, live video: door alle verschillende termen in het video-landschap zie je soms door de bomen het bos niet meer. Een vraag die we bij WebinarTV regelmatig voorbij zien komen is ‘Wat is een webcast?’ Benieuwd naar het antwoord op deze vraag? En wat de verschillen zijn met andere vormen van video? Lees dan hieronder snel verder.

Wat is een webcast?

Eigenlijk zegt het woord ‘webcast’ het zelf al, het gaat bij een webcast om een live uitzending op het web. Vaak gaat het om een verslag van een bijeenkomst, evenement of vergadering. Denk bijvoorbeeld aan een stream van een groot evenement. Hierbij zitten er honderden mensen in een fysieke zaal, maar zijn er misschien wel duizenden mensen die het evenement online bekijken.

Verschil tussen een webcast en een webinar

Wat is nu precies het verschil tussen een webcast en een webinar? Beide zijn immers via een livestream op het internet te bekijken. Het grote verschil is dat er bij een webinar alleen online deelnemers zijn. Bij een webinar gaat het daarnaast vaak om een kleiner aantal deelnemers. Ook is er meer interactie mogelijk, door bijvoorbeeld de inzet van polls en chatfunctionaliteiten tijdens een presentatie.

 

Wat is een webcast?

Wat is een webinar?

Doel

Focus op zoveel mogelijk bereik, door een fysiek evenement ook online aan te bieden via een livestream

Focus op het online delen van kennis, vaak over een specifiek onderwerp

Publiek

Zowel online als fysieke deelnemers, groot publiek

Alleen online deelnemers, relatief kleiner publiek

Interactie

Weinig interactie met online deelnemers, wel interactie met zaal mogelijk

Veel interactie met online deelnemers, met bijvoorbeeld chat of polls

Vorm

Live & achteraf terugkijken

Live & achteraf terugkijken

 

Live webcast: waar moet je op letten?

Een webcast is live te volgen, of achteraf terug te kijken (als een organisatie de opnames beschikbaar stelt). Maar waar moet je nu op letten bij een webcast organiseren? We geven je enkele handige tips:

  • Tip 1: voor een webcast heb je professioneel materiaal nodig. Denk aan videocamera’s, apparatuur voor geluid, een encoder, sterke internetverbinding en een streaming server.
  • Tip 2: testen, testen en nog eens testen! Controleer de verbinding op meerdere apparaten en op meerdere locaties.
  • Tip 3: wil je de webcast openbaar maken na een evenement? Denk dan goed na over hoe je dit wilt aanpakken. Dit kan zijn door de hele video op YouTube te plaatsen, maar het is ook een interessante bron voor leadgeneratie. Je kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen dat mensen eerst een formulier moeten invullen, zodat je hun gegevens hebt.

Webcast organiseren

Wil je een webcast organiseren? Kies dan voor de ervaring van WebinarTV. We zijn een full-service videoproductiebedrijf en denken graag over alles mee: van het organiseren van een live webcast tot het werven van deelnemers. Neem contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 020 – 787 1315, of vul het contactformulier in.