Hoe werf je deelnemers voor een webinar?

woensdag 29 juli 2020

De content van je webinar kan nog zo goed zijn, maar zonder voldoende deelnemers zal het nooit een groot succes worden. Er gaat vaak veel tijd zitten in de voorbereiding van een webinar, het zou dan zonde zijn als er niemand op je webinar afkomt. In deze blog bespreken we 5 manieren om de werving van deelnemers voor je webinar aan te pakken.

#1: maak gebruik van je bestaande e-mail database

Begin met het benaderen van contacten die je al hebt. Het is slim om na te denken over de targeting van de e-mail. Is het onderwerp interessant voor iedereen? Of alleen voor een specifieke doelgroep? De mailreeks kan er als volgt uitzien:

  • Mail 1 uitnodiging – 3 weken voor het webinar.
  • Mail 2 uitnodiging reminder – 1 week na mail 1, naar de groep die de eerste mailing niet geopend heeft.
  • Mail 3 uitnodiging – 24 uur voor het webinar: laatste kans, schrijf je nu nog in.

Daarnaast zijn er nog de mailings wanneer iemand zich heeft ingeschreven (bevestiging, reminders etc.) en de opvolging achteraf.

#2: maak gebruik van externe mailings

Met je eigen database bereik je bestaande contacten, maar hoe kom je nu in aanraking met nieuwe leads voor je webinar? Dan moet je gaan kijken naar externe platformen en nieuwsbrieven voor de promotie van het webinar. Het goede nieuws: je hoeft niet lang te zoeken. WebinarTV heeft diverse eigen professionele contentportals in bezit zoals Kennisportal, Managementbase, ITWeekly, IntoHealthcare, AnalyticsToday, Technologie & Onderwijs en SecurityUpdate. Zo kan je gebruik maken van dit hele nieuwsbrief netwerk! Alle portals focussen zich op een bepaald thema, je bereikt dus gericht een nieuwe doelgroep. Neem contact met ons op voor meer informatie, we vertellen je graag meer over de mogelijkheden.

#3: organisch via social media

Ook social media speelt een belangrijke rol in de distributie van content. Denk hierbij vooral na over de inzet van verschillende contentvormen. Naast een statische afbeelding met een tekst ernaast kan je bijvoorbeeld ook kiezen voor een video, poll of een Instagram story. Maak een contentplanning wat je gaat plaatsen per kanaal en wanneer. Roep daarnaast ook collega’s op om berichten te delen, zo wordt het bereik van je social berichten vele malen groter.

#4: social advertising

Met organische berichten bereik je vooral je huidige doelgroep. Met advertising target je heel specifiek de doelgroep die je wil gaan bereiken. Zo kan je bijvoorbeeld op LinkedIn de targeting inrichten op basis van locatie, leeftijd, functietitel, branche, interesses en nog veel meer. Ook zijn er diverse advertentieformats die je kan inzetten. Maak altijd verschillende varianten, zo kan je A/B testen welke advertentie het beste converteert. Voor het adverteren op social media is het belangrijk om te kijken waar je doelgroep zich bevindt en wat de kosten per inschrijving voor het webinar mogen zijn.

#5: vergeet ook de website niet

Tot slot: vergeet ook je eigen website niet in de promotiemix. Schrijf een blog ter promotie van het webinar, update de evenementenagenda en zorg dat de inschrijfpagina eenvoudig te vinden is. Ook kan je het webinar bijvoorbeeld benoemen in je eigen e-mailhandtekening.