Uw doelgroep informeren met een online demonstratie

dinsdag 19 december 2017

Online demonstraties worden steeds vaker ingezet om de doelgroep te informeren over bijvoorbeeld een nieuwe dienst of service. Dergelijke demonstraties zijn dan een onderdeel van een webinar. Een webinar leent zich hier ook uitstekend voor. Een online demonstratie kan gezien worden als een soort digitale cursus, waarbij het product, de service of de dienst in beeld wordt gebracht en de kijker live kan zien wat er op het scherm van de spreker gebeurt.

Nieuwe service of dienst introduceren

Een online demonstratie werkt erg goed als een nieuwe dienst geïntroduceerd moet worden. Het is dan ook niet gek dat steeds meer organisaties het webinar inzetten om een live online demonstratie te geven. Nu kan dit uiteraard met bijvoorbeeld een PowerPoint en statische afbeeldingen. Maar is het niet veel mooier om het publiek een tipje van de sluier te geven door het live te laten zien? Op deze manier krijgen mensen een idee van de manier waarop ze met een programma om moeten gaan. Het presenteren van een nieuwe tool, of back-end geeft de kijker de mogelijkheid om zich hier alvast op voor te bereiden.

Bestaande gebruikers informeren

Online demonstraties kunnen ook goed gebruikt worden om bestaande gebruikers te informeren over veranderingen in bestaande omgevingen. Of er kan nog net wat dieper worden ingegaan op bepaalde functionaliteiten. Bijvoorbeeld als gebruikers al wel overweg kunnen met een service of dienst, maar er nog niet de volle 100% uit weten te halen. Een demonstratie geeft dan de nodige verdieping, waardoor gebruikers effectiever en efficiënter omgaan met bepaalde software of online tools.

Tips voor de live demonstratie

Om de online demonstratie lekker te laten lopen hebben wij een aantal praktische, en wellicht wat voor de hand liggende tips en zaken waar rekening mee gehouden kan worden:

  1. Goede voorbereiding. Bereidt de demo goed voor door het zelf een paar keer volledig door te lopen. Waar zitten de zogeheten bottlenecks en waar moeten er bijvoorbeeld gegevens ingevoerd worden of nog een stukje software of een certificaat gedownload worden? Door het vooraf goed door te lopen, vermindert de kans op ‘verassingen’.
  2. Sluit onnodige programma’s en webpagina’s. Zorg ervoor dat het apparaat (bv. Laptop of tablet) niet onnodig allerlei programma’s of webpagina’s open heeft staan, waardoor het apparaat wellicht zou kunnen vastlopen, of nare pop-ups van mail of andere software blijft geven tijdens de demo.
  3. Zet de benodigde software van tevoren aan. Wat was de URL ook alweer? Juist, precies daarom is het belangrijk de software of de webpagina’s die gebruikt gaan worden van tevoren al open te zetten. Dit voorkomt opstart- en laadproblemen.
  4. Download de laatste updates. Er is niets vervelender dan een laptop of PC die ineens de updates moet installeren, precies als jij een demo gaat geven. Zorg er daarom voor dat de updates vooraf al zijn geïnstalleerd of schakel automatische updates (tijdelijk) uit.
  5. Hou er rekening mee dat er weleens iets misgaat. Het kan altijd gebeuren dat er toch iets onverwachts gebeurd. De demo die vastloopt, een pop-up, of een of ander technisch probleem. Mocht er zoiets gebeuren, laat het de kijker dan weten. Het is dan in ieder geval duidelijk wat er aan de hand is. Of is er vooraf al duidelijk dat er een gerede kans op storing bestaat, laat dit dan ook vooraf aan de kijker weten. Dan komt het tijdens de demo in ieder geval niet als een complete verassing.

Online demonstraties vormen steeds vaker een onderdeel van een webinar. Nieuwe of bestaande diensten worden aan de kijker gedemonstreerd. Wanneer u ook van plan bent om een dergelijke demonstratie te geven, houdt onze tips dan in uw achterhoofd. Dit helpt uw demonstratie tot een succesvol einde te brengen.