Organiseer een webinar en bereik je doelgroep beter

woensdag 5 augustus 2020

Wil jij in één keer je doelgroep bereiken? Dan organiseer je natuurlijk een seminar, maar dan online. Op die manier doet iedereen mee vanachter een laptop, desktop of zelfs smartphone, waar ook ter wereld! In deze blog lees je alles over live online seminars en hoe je deze web-seminars of webinars organiseert.

Wil jij iets leuks of leerzaams delen met collega’s, stakeholders of zakelijke relaties? Traditioneel huurde je dan een evenementenruimte waar je je publiek informeerde over interne veranderingen of ze liet kennismaken met nieuwe producten en diensten. Zo’n seminar op een fysieke locatie is natuurlijk leuk, maar kent een aantal haken en ogen.

Een online seminar is goedkoper en beter bereikbaar

Het is voor de gasten met volle agenda’s niet altijd gemakkelijk om op een fysieke plek aanwezig te zijn. Het kost ze veel tijd, de organisatie ervan is ingewikkeld en loopt vaak nogal in de papieren. En dan hebben we het nog niet eens gehad of je vanwege de uitbraak van COVID-19 het wel mag organiseren.

Een webseminar is laagdrempelig

Dé uitkomst is een online seminar, dit is een seminar die je op internet organiseert. Je publiek kijkt, luistert en doet mee vanachter hun pc, laptop, tablet of smartphone. Zonder dat ze hiervoor aparte software moeten installeren. Vanuit een studio bereik je in één keer wel duizenden mensen. Dit maakt een einde aan reistijd, georganiseer, en veel tijdverlies. Het is bovendien ook erg gunstig voor jouw marketing-budget. Je organiseert al een webinar in onze studio voor € 1.395!

Kijkers doen mee

Een ander groot voordeel is dat je heel eenvoudig jouw uitzendingen interactief maakt. Via een enquête, quiz of live vragenfunctie betrek je je publiek nog beter. Even een PowerPoint presentatie of video laten zien? Een interview via Teams met een spreker op locatie? Het kan allemaal tijdens een online seminar! Kon iemand er toch niet bij zijn? Dan deel je na de uitzending een on-demand versie met jouw doelgroep.

Tijd voor actie!

Okay, zo’n online seminar lijkt je wel wat. Maar hoe nu verder? Ga je zelf achter je laptop zitten, zet je de webcam aan en ga je live op YouTube? Of kies je voor een externe partij om er samen wat moois van te maken. Misschien is een talkshow-setting wel wat voor een diepte-interview met de nieuwe CEO van het bedrijf. Of heb je altijd al een keertje als een echte nieuwslezer in een professionele studio een live demonstratie willen geven. Er zijn een hoop mogelijkheden, en iedere optie heeft zo z’n voor- en nadelen. In ons e-book Webinars organiseren, zelf doen of uitbesteden zetten we alle opties voor jou op een rij. Zo weet je precies welke versie het beste past bij jouw boodschap en, niet onbelangrijk, jouw budget.

Tips voor het organiseren van een succesvol online seminar

Of je nu zelf aan de slag gaat, of een webinar-partner inhuurt om jou hierbij te helpen, een goede voorbereiding is cruciaal voor een succesvolle uitzending. Zo is het belangrijk om na te denken over de promotie van jouw online event, het kiezen van het ideale uitzendmoment, het testen van de apparatuur en het bepalen van jouw doelstellingen. Wat wil je met deze webinar bereiken? Welke collega of partner zal voor de camera verschijnen? Moet een volledig nieuwe presentatie voorbereid worden? Omdat er zoveel dingen zijn die je niet over het hoofd mag zien, delen wij graag ons handige stappenplan met je. Dit geeft jou alle handvatten voor het organiseren van een webinar! 

Download hier het gratis stappenplan voor het organiseren van een webinar

Ook een online seminar organiseren?

Ben jij nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van een online seminar? Wil je graag aan de slag met het organiseren van een online event maar wil je daarbij begeleiding van ons team van video-experts? Neem dan contact met ons op! We vertellen je graag meer.