Alle trends rondom webinars op een rij

donderdag 18 januari 2018

Webinars zijn inmiddels een vertrouwd medium voor marketeers (elke marketeer die zich hierdoor niet aangesproken voelt mag contact met ons opnemen voor uitleg :-)). Webinars worden volop ingezet voor zowel leadgeneratie-doeleinden alsook het informeren van een bekende doelgroep. In deze blog zetten we graag een aantal trends rondom webinars op een rij.

1. Uitzenden via Social Media

Een webinar maakt vaak deel uit van een breder marketingplan. In vrijwel ieder marketingplan zit ook een Social Media-strategie. Zou het niet mooi zijn als deze twee media samen kunnen komen voor een nog beter bereik, meer interactie met de kijker en direct contact met de doelgroep?

Dat kan tegenwoordig. Zo is het mogelijk om live uit te zenden via Twitter, Facebook, Yammer, YouTube maar bijvoorbeeld ook specifieke platformen voor gamers. Denk aan Twitch en Mixer.

Daarnaast is het mogelijk om via een tool als Restream.io uit te zenden op een grote hoeveelheid platformen.

2. Het belang van engagement

Meer dan ooit is de engagement van de kijker belangrijk. Dat geldt zeker voor webinars. Een sales pitch is bijvoorbeeld niet een goede manier om de kijker blij te maken. Wanneer de kern van het verhaal een sales pitch is zullen kijkers waarschijnlijk afhaken en ook afknappen.

Ook voor de presentatie (als je een presentatie gebruikt) is het erg belangrijk dat het geen langdurig en statisch verhaal wordt. Gebruik steekwoorden en visuele elementen als afbeeldingen of video’s.

Misschien wel het allerbelangrijkst: neem de kijker mee in het verhaal en maak het interactief. Hou bij het plannen van de webinar ook rekening met tijd voor het beantwoorden van kijkersvragen.  

3. Video in webinar

Waar een webinar vroeger vaak statisch was, mede door technologische beperkingen, is er tegenwoordig volop ruimte voor visuele content in een live webinar. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van video’s, dynamische presentaties of zelfs een live interview via Skype. Deze videocontent levert een goede bijdrage aan het dynamischer maken van de webinar. De engagementratio zal hierdoor toenemen.

4. Einde Flash en apps

Door technologische beperkingen is in het prille begin van het webinar-tijdperk vaak gekozen voor mobiele apps om de webinar ook op de smartphone of tablet te kunnen bekijken. Daarnaast werd vaak gebruik gemaakt van Flash als webtechniek om de video te serveren. Anno 2018 zijn er inmiddels legio browsers die het gebruik en de ondersteuning van Flash aan het afbouwen zijn of zelfs al beëindigd hebben. Het spreekt daarom voor zich dat deze technieken een beperkende factor zijn bij het bekijken van een webinar. Kijkers moeten vaak vlak voor aanvang nog een app, een browser-extensie of software installeren waardoor ze het begin van de webinar missen. Niet echt goed voor de engagement dus. Kies daarom bij voorkeur voor een leverancier die geen Flash gebruikt en geen specifieke apps nodig heeft om een webinar te kunnen volgen.

5. Mobiel

Vrijwel alle webcontent moet tegenwoordig ook op smartphones en tablets te consumeren zijn. Als dit niet het geval is krijgt je content een slechtere positie in zoekmachines zoals Google. Hieruit is op te maken hoe groot de rol is die mobiele apparaten hebben ingenomen in het totale internetverkeer.

Webinars zijn hierop geen uitzondering. Daarom is het van groot belang dat een webinar op een goede manier is te volgen op het mobiele apparaat. Zoals je in het vorige punt hebt kunnen lezen is het gebruik van Flash en Apps uit den boze anno 2018.

6. Analytics

Webinars maken steeds vaker een belangrijk deel uit van de marketingstrategie en de buyer journey. Het is dus aannemelijk dat je meer dan één webinar per jaar gaat organiseren. Daarom is het belangrijk dat je over voldoende statistieken beschikt om de tweede webinar beter te kunnen doen dan de eerste, en de derde beter dan de tweede. Vragen die je bijvoorbeeld zou kunnen stellen om een webinar te analyseren zijn:

  • Op welk punt haakte veel kijkers af?
  • Hoeveel deelnemers waren er ten opzichte van het aantal inschrijvingen?
  • Hoeveel mensen hebben de webinar ‘on-demand’ gekeken?
  • Hoeveel interactiviteit was er tussen de kijkers en experts aan tafel?
  • Waren er vragen die door meer kijkers werden gesteld?

7. On-demand

Een belangrijk voordeel van het organiseren van een live webinar is dat je een ‘momentum’ creëert, namelijk; de live uitzending. Waarschijnlijk ga je het live webinar promoten, bijvoorbeeld door advertorials in te kopen in relevante media en in nieuwsbrieven. Dat zorgt voor een mooi aantal kijkers tijdens de live uitzending. Maar uiteraard heb je naderhand ook de opname ter beschikking. Dat is een mooi stuk content! Deze content kan je uitstekend toevoegen aan je marketingcampagne en ook is het mogelijk om de kijkers nog eens de mogelijkheid te bieden om de uitzending terug te kijken. Kortom: twee vliegen in één klap.